Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jít nebo nejít

není o Zemanovi. Musím se přiznat, že byť mám velké sympatie vůči těm osobnostem českého společenského života, které prohlásily, že se slavnostního večera ve Vladislavském sále nezúčastní, s jejich rozhodnutím nesouhlasím.

A to ze dvou důvodů.

Prvním důvodem jsou ti, kdo mají vyznamenání obdržet. Dovedete si představit, že byste stáli na pódiu Vladislavského sálu a dívali se na četná prázdná místa před sebou? Znamenají tato volná místa, že jsem měl ocenění odmítnout? Znamenají tato volná místa, že jsem Zemanův pohůnek jen proto, že jsem přišel pro ocenění, které mi uděluje hlava státu?

Myslím si, že je otázkou taktu, vlídnosti, slušnosti a porozumění vůči oceněným, do Vladislavského státu přijít a svojí přítomnosti jim vyjádřit úctu. A to bez ohledu na to, jak se současná hlava státu chová. Nejde tedy o Zemana, ale o úctu k oceněným.

Druhým důvodem je uvědomění si, že státní vyznamenání neuděluje občan Zeman, ale hlava státu. On jako nejvyšší státní představitel oceňuje ty, kdo se nějakým způsobem zasloužili o stát. Kdyby byl Zeman důchodcem na Vysočině, jistě by státní vyznamenání neuděloval.

Tedy bych do Vladislavského sálu šel, protože uznávám princip ocenění těch nejlepších z nás tím, koho jsme si demokraticky jako hlavu státu zvolili (já ho nevolil). A právě z úcty k demokratickým principům bych do Vladislavského sálu šel. Navzdory Zemanovi, avšak z úcty k principům, pravidlům a zvyklostem, které jsou o to důležitější v dobách, jako je ta dnešní, kdy je fungování státu ohroženo konkrétním chováním jeho nejvyššího představitele. Protože jsou to pouze demokratické principy, které jsou cestou, jak překonat všechny nehoráznosti a skandály, kterými nás hlava státu dennodenně zásobuje.

Nepřijdeme-li do Vladislavského státu, pošlapáváme demokratické principy stejně, jako to dělá Miloš Zeman. Tím se dostáváme na jeho úroveň a přitakáváme jeho snaze podle demokratických pravidel nehrát. Bude nás tedy mít tam, kde chce.

Já bych do Vladislavského sálu šel. A to navzdory Zemanovi.

Autor: Jaromír Matějek | čtvrtek 27.10.2016 10:05 | karma článku: 17,47 | přečteno: 495x
  • Další články autora

Jaromír Matějek

Lékařská etika a COVID

Včera jsem se vrátil z krátkého studijního pobytu v Německu. Odtud jsem sledoval webový horor v České republice. Ráno, večer, příšerné zprávy. Všude plno emocí. Vůbec se nedivím.

19.9.2020 v 14:26 | Karma: 47,27 | Přečteno: 19067x | Diskuse| Věda

Jaromír Matějek

Ještě k páteční události...

Když jsem šel minulý týden (16. 1.) ve středu do Jindřišské věže na setkání špičky české popáleninové medicíny (kde se prezentovala kniha, do níž jsem spolupřispěl částí kapitoly) a viděl jsem u Muzea, i

28.1.2019 v 16:22 | Karma: 33,61 | Přečteno: 2340x | Diskuse| Občanské aktivity

Jaromír Matějek

Vyměněná embrya

Jistě každého z nás zarazilo, když se doslechl o výměně embryí, prý někde v centru reprodukční medicíny v Brně. Hlavou se mi honilo, že právě teď někde, zřejmě v zahraniční, žijí dvě maminky, každá má v sobě dítě, po kterém touží

7.1.2017 v 20:00 | Karma: 17,06 | Přečteno: 872x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Šátky ve škole, nebo ze školy?

I když neznám všechny okolnosti, jsem v rozpacích z postupu pražské střední zdravotnické školy, která přiměla své dvě studentky k odchodu ze školy proto, že chtějí nosit šátek (podrobněji viz http://praha.idnes.cz/skola-zakazala-muslimkam-nosit-satek-dwi-/praha-zpravy.aspx?c=A131108_211426_praha-zpravy_klm, shlédnuto 8. 11. 2013).

8.11.2013 v 22:17 | Karma: 11,41 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Rektoři a prezident

Zítra, jak je již tradicí, se udělují ve Vladislavském sále Pražského hradu státní vyznamenání. Jsou zváni významné osobnosti českého státu, mezi nimi i rektoři českých vysokých škol.

27.10.2013 v 17:40 | Karma: 22,77 | Přečteno: 749x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Jde skutečně o to, kde rodit?

Musím se přiznat, a je to vidět i na mých blozích už kdysi dávno, že domácí porody jsou prostě pro mě téma, které mě skoro vždycky dostane. Zároveň se mi zdá, že velmi často, zvlášť v tématech, která se takto vrací, jde o něco víc, než jen povrchní ano/ne. Domácí porody ano/ne, eutanázie ano/ne..., ale takto snadný život přeci nebývá, nebo ano? (Nebo ne?)

28.9.2013 v 8:30 | Karma: 14,52 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Jaromír Matějek

Mitochondrie a svoboda

Tentokrát nebudu psát o domácích porodech, to ne. V minulých dnech mě zaujala zpráva, jejímž jádrem je oznámení, že byly přeneseny mitochondrie z vajíček zdravých žen do vajíček žen, které se snažily otěhotnět, ale nešlo to. Předpokládám, že u nich byla jistá pravděpodobnost, že by dítě, počaté s jejich nemanipulovaným vajíčkem mělo nějakou mitochondriální poruchu.

4.7.2012 v 10:45 | Karma: 12,01 | Přečteno: 911x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Sprosté slovo - paternalizmus

Když se člověk probírá učebnicemi moderní lékařské etiky, naráží na jedno slovo, které má ve všech těch textech ten nejhorší zvuk. Je to slovo „paternalizmus“. Lékař, když se dohodne s pacientem, může prakticky cokoliv, jen nesmí být paternalistický. To se prostě nehodí. Ve společnosti se dámy ovíjejí vějířem a odvrátí se, když slyší něco tak hrozného.

30.6.2012 v 16:17 | Karma: 17,95 | Přečteno: 1300x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Zase domácí porody…

Dnešním příspěvkem mohu navázat na ten předchozí. 15. 6. 2012 položil server idnes.cz článkem „Rodila doma, záchranka ji převezla do nemocnice. Soud řeší, zda právem“ zajímavou otázku: Má lékař právo nařídit převoz zdravého dítěte po domácím porodu do nemocnice i proti vůli jeho matky? Nebo musí respektovat přání rodičky, která má za své dítě odpovědnost? (Zdroj: http://brno.idnes.cz/rodila-doma-zachranka-ji-prevezla-do-nemocnice-soud-resi-zda-pravem-1dw-/brno-zpravy.aspx?c=A120615_162749_brno-zpravy_bor)

17.6.2012 v 19:25 | Karma: 35,38 | Přečteno: 3231x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Lékař – všemocný vládce přírody

Často se mi stávalo a stává, že se na mě různí známí, kamarádi, příbuzní a přátelé obracejí s otázkou, jak je vlastně možné, že jejich doktor to či ono neviděl, nepoznal, že nenašel příčinu, včas nereagoval, že se tomu jejich doktorovi jejich zdravotní stav vymkl z rukou. Je to nedouk a měl by vrátit diplom. Nebo ho dají k soudu a budou se soudit o odškodné.

16.6.2012 v 17:25 | Karma: 13,53 | Přečteno: 986x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Českým drahám s radostnou vděčností

Po čase jsem jel opět z Pardubic do Brna. Bylo to po náročném dni. Přijímací zkoušky na vysokou školu. Ne tedy moje. Člověk si časem přesedne i na druhou stranu barikády. Hlava mi hučela z horečné snahy těch, kteří chtějí na vysokou. Často jsem úpěl, občas však zasvitla jiskérka naděje, že by se třeba přece jen dalo něco dělat.

13.6.2012 v 11:05 | Karma: 13,81 | Přečteno: 950x | Diskuse| Cestování

Jaromír Matějek

V nemocnici jako v ráji

Už od počátku studia na lékařské fakultě jsme slýchávali, že přijde doba, která je za dveřmi (ono „za dveřmi“ trvalo přes dvacet let), kdy bude medicína rájem pro právníky.Dnes je ta doba skutečně zde. Alespoň podle článku Soudy s nemocnicemi jsou lukrativní. Pro pacienty i právníky, který dnes najdeme na www.idnes.cz (http://zpravy.idnes.cz/soudy-s-nemocnicemi-jsou-lukrativni-pro-pacienty-i-pravniky-p5c-/domaci.aspx?c=A120610_210015_domaci_ert). V článku se dočítáme, jak vysoké jsou ony zatím nejvyšší přiznané sumy, získané v soudních procesech. Čteme také, jak vysoké pojistné platí některé nemocnice a jak lékaři poškodili některé svoje pacienty.

11.6.2012 v 17:43 | Karma: 14,63 | Přečteno: 934x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Očkování – vlastní zlo a cizí dobro?

Známe to z dětství asi všichni. Jdeme k paní doktorce nebo k panu doktorovi na tu nejhorší věc, která je pro naše dětské dušičky myslitelná. Jdeme na injekci. Brečíme, vztekáme se, ale nic nepomáhá. Nakonec ukážeme ramínko, přiletí včelka, příšerně to zabolí. Pak paní doktorka řekne, nebreč, jseš chlap, maminka ti koupí něco dobrýho. A takhle to absolvujeme několikrát za dětství.

5.6.2012 v 19:15 | Karma: 14,90 | Přečteno: 963x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

The Human Body po druhé

Výstava The Human Body je v České republice již po druhé. Poprvé se její konání setkalo s poměrně bouřlivou diskuzí, velmi ostře se vůči ní ohradil například Tomáš Halík, a pokud mě paměť neklame, tak i děkanové pražských lékařských fakult.

31.5.2012 v 15:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 1020x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Plaidoyer pro Evropskou (kon)federaci

V dnešním blogu poruším zásady, které jsem si pro psaní blogu dal. Že budu psát o věcech, které se týkají medicíny a lékařské etiky a nebudu pokud možno osobní.

20.11.2011 v 9:00 | Karma: 10,79 | Přečteno: 1092x | Diskuse| Politika

Jaromír Matějek

Záchranáři a domácí porody. Na čí triko?

Když jsem se poprvé dočetl o rozsudku v případu matky, která žalovala záchranáře kvůli tomu, že jí odvezli dítě po domácím porodu do porodnice, nevyvolalo to ve mně nijaké veliké překvapení. Prostě domácí porody jsou téma a tak se zkouší, co projde. Jen na vysvětlenou: Jedná se o případ, kdy si matka po domácím porodu zavolala záchranku, aby lékař přestřihnul pupeční šňůru. On to učinil, pak ale odvezl dítě do nemocnice i přesto, že se mu zdálo v pořádku a ani v nemocnici nenašli na dítěti nic problematického. Tím podle soudu došlo k porušení práv rodičů. Soud pak záchrannou službu odsoudil k omluvě a pokutě. Zatím nepravomocně. Tolik zprávy z médií. Bližší údaje nemám k dispozici.

13.11.2011 v 9:00 | Karma: 21,88 | Přečteno: 1363x | Diskuse| Ostatní

Jaromír Matějek

A jak to všechno dopadlo...?

Jak to všechno dopadlo? Jak jsem psal, první hodnota koncentrace krevního cukru – glykémie – byla 18 mmol/l. Zde pak začalo naše přemýšlení.

6.11.2011 v 9:00 | Karma: 12,04 | Přečteno: 994x | Diskuse| Cestování

Jaromír Matějek

Co byste dělali vy? Dětská cukrovka v Buikwe

Dnes budu stručný, o to víc prostoru budete mít vy čtenáři. Můj pobyt v Ugandě byl pro mě poučný tak, jak jsem to vůbec neočekával. Netušil jsem, jak blízko bych mohl být rozhodování o životě a smrti.

30.10.2011 v 9:00 | Karma: 11,13 | Přečteno: 1120x | Diskuse| Ostatní

Jaromír Matějek

Opět Děkujeme, odcházíme?

Začnu, jak jinak, než osobně. Je to jen několik dnů, udělal jsem následující věc, jen tak z hecu. Do jedné agentury, která hledá lékaře pro Německo, jsem poslal svůj německý životopis. Jsem pediatr. Asi za 18 minut od odeslání mailu s životopisem jsem měl telefonát, kde mi nabízeli, že bych se, s mojí kvalifikací, mohl ucházet o místo primáře dětského oddělení. Až mě zamrazilo. Odejít je tak snadné, že by to člověk ani nečekal. Samozřejmě, že jeden telefonát neznamená, že bych to místo dostal. Ale znamená to, že taková pracovní místa existují a český lékař se o ně může ucházet s reálnou šancí na úspěch. Takže, jak zpívá Vlasta Redl v jedné písničce, je to tak snadné, až to bolí.

23.10.2011 v 9:00 | Karma: 17,76 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Lékaři by měli méně problémů, kdyby se méně věnovali medicíně

Jasně, je to provokativní název. Ano. Je to provokativní. Je to schválně, samozřejmě, jak jinak. Myslíme si, že lékaři budou lepší, když budou studovat medicínu ještě víc, ještě víc. Ale je to skutečně tak? Možná ano. Prostě si myslíme, že když bude lékař ještě líp rozumět našemu tělu, že tak pochopí i víc naši duši. Bude víc chápat to, co cítíme, čeho se bojíme, v co doufáme.

16.10.2011 v 9:00 | Karma: 38,61 | Přečteno: 5543x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2030x
Dětský lékař, teolog, bioetik.
Akademický pracovník Ústavu etiky 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Věnuje se etickému poradenství v medicíně a v sociálních službách (http://jaromir-matejek.webnode.cz/).