Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ještě k páteční události...

Když jsem šel minulý týden (16. 1.) ve středu do Jindřišské věže na setkání špičky české popáleninové medicíny (kde se prezentovala kniha, do níž jsem spolupřispěl částí kapitoly) a viděl jsem u Muzea, i

u sochy sv. Václava moře svíček a viděl jsem pódium, které bylo zřejmě připraveno pro koncert nějaké kapely, říkal jsem si, že je toho všeho trochu moc. Že se tady přece před padesáti lety upálil člověk, tak proč takové oslavy…

V pátek se mi v práci dařilo, udělal jsem všechno, co jsem chtěl, všechno bylo v klidu a v pohodě… a na někdy odpoledne jsem měl sraz zase u Václava… Vyrazil jsem tam už dřív, říkal jsem si, že zajdu do Neoluxoru podívat se na knížky, no a sejdeme se, až bude mít přítelkyně svoji práci hotovou a půjdeme někam na jídlo. Nepamatuji si klidnější den.

Když jsem vylezl z metra u Muzea, viděl jsem v první chvíli obrovský oblak bílého dýmu. Půl sochy jím bylo zahaleno. Napadlo mě, že to bude asi nějaká performance k Palachovi, protože zřejmě v tu středu toho bylo málo. Zároveň jsem však (vše se odehrálo během několika vteřin) slyšel z oblaku slova Ježíš, Ježíš, pak nějaký ženský hlas zoufale volal. To zoufalé volání se mi nelíbilo, tedy jsem vyrazil do davu… Když se dým rozplynul, ležel mi u nohou popálený člověk. Ležel na boku, něco povídal, dýchal. V obličeji vypadal jako Palach na fotkách. Byl jsem v šoku. Na jedné straně jsem jako lékař sledoval, zdali dýchá nebo neupadá do bezvědomí, v tom jsem byl klidný a věděl jsem co dělat…

Ovšem to nebylo všechno… Říkal jsem si, že to nemůže být pravda… že já stojím u popáleného člověka, u sochy sv. Václava, v den, kdy alespoň já sám jsem měl klid, milou práci a vše, co mám rád. Té symboliky bylo hodně. Nikdy jsem žádný film o Palachovi neviděl, protože jsem nechtěl. Chodím na kliniku popáleninové medicíny, tamní tragédie jsou mimo lidskou představivost. V tom mi hlavou bleskl názor, který mám od Agnieszky Holland, když v rozhovoru pro Respekt říká

„Palach vyvolal veliké emotivní vzplanutí celého národa. Takovou skoro vlasteneckou exaltaci. A když opadla, lidé si najednou uvědomili, že jestli bojovat o svobodu znamená takovou oběť, tak oni nejsou ochotni ji položit. Když se měsíc poté upálil Jan Zajíc, nechtěl o tom už nikdo ani slyšet. Normalizace nastoupila nečekaně rychle. Lidé si uvědomili, že raději budou žít svůj malý konformní život.“ (https://www.respekt.cz/tydenik/2013/5/polakum-se-libi-vase-marnivost-a-amoralnost)

A je to pochopitelné a vcelku jednoduché. Polít se hořlavinou a zapálit se se jednoduše vymykalo tehdejšímu étosu společnosti a vymyká se i dnes.

Pak mě napadla další věc: Jestli je jednání každého člověka normativní, tj. jestli tím, co dělám, zároveň ostatním říkám, že pokud budou v situaci, jako jsem já, mají se i ta chovat (Kantův kategorický imperativ máme jako civilizace pod kůží), tak jsem se ptal i v ten pátek, když jsem stál nad tím člověkem už sám jako lékař s policisty, jestli i toto jednání, tedy to, že se někdo zapálí, může být normativní. No nemůže. Protože takové jednání k ničemu nevede. Není konstruktivní. To ukazuje čin Palacha, ale i ona páteční tragická událost. Takové jednání není možné po nikom požadovat, nemůže to být pravidlo.

A pokud to tak je, tedy pokud to, co udělal Palach, i to, co se odehrálo v ten pátek, není normativní, tak jak se k takovému jednání postavit?

Dlouho jsem zastával názor Jindřicha Śrajera, který napsal, že je to hrdinský čin nehodný následování. Teď už si to ale nemyslím. Jestliže Palachův i páteční čin není normativní, tak pak není přijatelný a pokud není přijatelný, pak musejí být oba takové činy odmítnuty. Prostě ani jedno ani druhé se nemělo stát. V Palachově případu to společnost šokovalo a ta se pak stáhla, v pátečním případu jde o tragédii jednoho člověka. Možná jde o oběť. Nevíme. No nicméně podstatou oběti je její zničení. To se v pátek téměř stalo. A pokud ten muž přežije, jistě bude mít následky do konce života.

Dnes jsem o tom mluvil se studenty. Jedna studentka se mě ptala, jestli už těch oslav kolem Palacha není příliš. Odpověděl jsem, že je. Že jde to až taková adorace, kdy zbožšťujeme něco, co je nám nepřístupné. Ano, Palachův čin je pro nás nepřístupný. Proto ho adorujeme, možná, abychom tak smířili nějakou vlastní vinu. To je v náboženstvích běžné. Ale jestli tomu tak skutečně je, tak to také podepírá tezi, že Palachův čin a tím i páteční tragédie nejsou tím, co by česká společnost přijala za své. Právě naopak. Můžeme se ptát, jestli je to tak dobře. Nevím ale, zdali máme být inženýry společnosti a nutit ji, co si má myslet.

Když záchranná služba onoho muže odvezla a když jsem pak řekl policistovi své údaje, rozbrečel jsem se a utíkal pryč. Nechtěl jsem na tom místě být. A přítelkyni jsem napsal, ať dneska k Muzeu nechodí.

Autor: Jaromír Matějek | pondělí 28.1.2019 16:22 | karma článku: 33,61 | přečteno: 2340x
  • Další články autora

Jaromír Matějek

Lékařská etika a COVID

Včera jsem se vrátil z krátkého studijního pobytu v Německu. Odtud jsem sledoval webový horor v České republice. Ráno, večer, příšerné zprávy. Všude plno emocí. Vůbec se nedivím.

19.9.2020 v 14:26 | Karma: 47,27 | Přečteno: 19067x | Diskuse| Věda

Jaromír Matějek

Vyměněná embrya

Jistě každého z nás zarazilo, když se doslechl o výměně embryí, prý někde v centru reprodukční medicíny v Brně. Hlavou se mi honilo, že právě teď někde, zřejmě v zahraniční, žijí dvě maminky, každá má v sobě dítě, po kterém touží

7.1.2017 v 20:00 | Karma: 17,06 | Přečteno: 873x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Jít nebo nejít

není o Zemanovi. Musím se přiznat, že byť mám velké sympatie vůči těm osobnostem českého společenského života, které prohlásily, že se slavnostního večera ve Vladislavském sále nezúčastní, s jejich rozhodnutím nesouhlasím.

27.10.2016 v 10:05 | Karma: 17,47 | Přečteno: 495x | Diskuse| Politika

Jaromír Matějek

Šátky ve škole, nebo ze školy?

I když neznám všechny okolnosti, jsem v rozpacích z postupu pražské střední zdravotnické školy, která přiměla své dvě studentky k odchodu ze školy proto, že chtějí nosit šátek (podrobněji viz http://praha.idnes.cz/skola-zakazala-muslimkam-nosit-satek-dwi-/praha-zpravy.aspx?c=A131108_211426_praha-zpravy_klm, shlédnuto 8. 11. 2013).

8.11.2013 v 22:17 | Karma: 11,41 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Společnost

Jaromír Matějek

Rektoři a prezident

Zítra, jak je již tradicí, se udělují ve Vladislavském sále Pražského hradu státní vyznamenání. Jsou zváni významné osobnosti českého státu, mezi nimi i rektoři českých vysokých škol.

27.10.2013 v 17:40 | Karma: 22,77 | Přečteno: 749x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:54

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Moderátorka Porupková ukázala jizvu v dekoltu a promluvila o rakovině

25. dubna 2024  10:48

Moderátorka zpráv FTV Prima Soňa Porupková (34) se na sociální síti svěřila fanouškům s tím, že má...

Šéf sněmovny Johnson přišel na univerzitu podpořit Židy, dav na něj bučel

25. dubna 2024  10:41

Studenti newyorské Kolumbijské univerzity ve středu pokřikovali a bučeli na předsedu Sněmovny...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2030x
Dětský lékař, teolog, bioetik.
Akademický pracovník Ústavu etiky 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Věnuje se etickému poradenství v medicíně a v sociálních službách (http://jaromir-matejek.webnode.cz/).